Een cerebraal orgasme

cerebraal orgasme versie2404.nl carin van leeuwarden

Gemanipuleerd voedsel. We hebben er allemaal wel eens over gehoord of gelezen. Over genetisch gemuteerde aardappelen of appels met kaneelsmaak. Voorlopig nog ver van ons bed, denken we, want dat gemanipuleerde voedsel is toch voornamelijk in de ontwikkelfase? En zo eten we rustig verder en denken zelf heel gezond bezig te zijn als we een pak Optimel of Danone Activa kopen bij de Buurtsuper. Gezond? Het staat op het pak dus het zal dan wel kloppen.

We proppen onze winkelwagentjes gedachteloos vol met producten die smakelijker zijn dan 20 jaar geleden, niet wetend dat een bedrijf als Unilever het voedsel manipuleert om ons te stuwen naar een cerebraal orgasme. Want een cerebraal orgasme bij de klant betekent uiteindelijk KA$$A! voor de fabrikant.

Mijn zwakke punt, mijn achilleshiel, is witte chocoladepasta. Buikhonger of Hoofdhonger? Vergeet het maar. Mijn zin in voeding wordt voornamelijk gestimuleerd door de zg. hedonistische hotspot. Voedsel met de perfecte mix van vet, suiker en zout stimuleert de neuronen in mijn brein, die weer deel uitmaken van een systeem dat me weer aanzet tot meer eten want zo ben ik nou eenmaal geprogrammeerd. Die hedonistische hotspot bevindt zich in het genotscentrum van mijn hersenen en die perfecte mix van vet, suiker en zout die kan ik vinden in een pot witte chocoladepasta. En wat op mij van toepassing is…. Inderdaad, zo werkt dat ook bij jou.

Bedrijven als Unilever maken dankbaar gebruik van voedingstechnologie om die perfecte mix te creëren zodat ik, jij en alle consumenten waar ook ter wereld dat product gaan aanschaffen, want een consument die de hedonistische hotspot flink verwent, en in mijn geval met witte chocoladepasta, is een consument die meer-meer-meer wil en dat levert een meer-meer-meer-dan-miljarden winst op voor bedrijven als Unilever.

Bedenk, een volgende keer als je trek hebt in de inhoud van je keukenkastje, dat de hoeveelheid voedsel die je naar binnen gaat slaan echt alleen maar wordt bepaald door een 1 kubieke millimeter groot gebiedje in de nucleus accumbens van je hersenen. Dat na de 4e hap het genot minder wordt en daarna automatisch wordt vervangen door het bekende schuldgevoel.

En voor dat schuldgevoel heeft Unilever nog niets bedacht want dat levert geen geld op.

Eerder gepubliceerd op valtaf.nl

liefs van caat carin van leeuwarden versie 2404